Kenia en christenen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dorine Sommer - WaarBenJij.nu Kenia en christenen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dorine Sommer - WaarBenJij.nu

Kenia en christenen

Blijf op de hoogte en volg Dorine

14 Maart 2016 | Kenia, Nairobi

Kenia staat op de 16e plek in de ranglijst van Open Doors (lijst van landen waar veel christenvervolging plaatsvindt). Niet onterecht natuurlijk, denk bijv. aan de aanslag in winkelcentrum Westgate (in 2013) of de aanslag op een christelijke universiteit in Noord Kenia.

Toch lijkt Kenia op het eerste gezicht een heel christelijk land. De meeste Keniaanse dames hebben namen als 'Mercy', 'Grace' en 'Hope'. Maar ook bedrijven, ziekenhuizen en autogarages lijken allemaal iets met God te maken te hebben. Je hoeft maar uit de stad richting de suburbs te rijden en je komt onderweg bedrijven tegen als 'Holy Spirit Insurances', 'Mercy of God Bakery', 'Gods Glory Hospital' etc.

En dan zijn er nog de matatu's, de "bussen" die zich als gekken over de weg bewegen. Je zou denken dat deze zondagsrijders en snelheidsduivels niets met naastenliefde, genade en vergeving te maken hebben.. Toch zijn deze busjes van binnen en buiten beplakt en beschildert met de meest devote (Bijbel)teksten. Behoorlijk tacky voor onze smaak, maar eigenlijk ook wel heel mooi.

De meeste zondagen gaan wij met het gastgezin mee naar Vineyard Church, een gemixt gezelschap van expats en Afrikanen. Deze gemeente lijkt op kerken zoals wij ze in Nederland gewend zijn.

Om toch die ECHT Keniaanse kerk-ervaring te beleven, bezochten we een paar weken geleden de kerk van een bevriende Keniaanse pastor..en dat hebben we geweten. We reisden door een sloppenwijk naar het grote kerkgebouw. De luidkeels zingende dames blaasden door de geluidsinstallatie. En dat was nog voordat we in het gebouw waren!

Wij Hollanders staan bekend als luide mensen.. maar in vergelijking met Kenianen in een kerk zijn wij stil als muizen. Steven was (als ervaringsdeskundige) zo slim geweest om oordopjes mee te nemen. Ik bedankte vriendelijk en bad God om m'n oren te beschermen. Na 10 minuten liep Steven eventjes weg om zo discreet mogelijk de pluggen in z'n oren te stoppen. Ik bleef alleen achter in een hossende menigte van kansarme Kenianen die geen reden zagen om God niet uit volle borst te prijzen voor wie Hij is. Bewonderenswaardig!

Kenia wordt belaagd en bedreigd door Al Shabaab, een groep die inderdaad de vrijheid (en levens) van christenen in gevaar brengt. Toch bruist het land van Gods getuigenis. Juist de armste mensen lijken het 't beste te hebben begrepen: God staat boven onze situatie, Hij heeft een groot plan met de wereld en met ons. Alles wat jou en mij dus gebeurt, goed en slecht, vervult een functie binnen Zijn meesterlijke plan.

Groetjes en Gods Zegen uit Nairobi!

• 14 Maart 2016 - 19:01

Chris:

Bedankt voor je nieuws flits met deze relevante info.dit geeft ook het gevoel dicht bij jullie in Kenia te zijn,hugg en blessing vanuit Noordeloos

• 14 Maart 2016 - 19:34

Joost:

Haha..oordoppen in de dienst. Klinkt als een boel vrolijkheid :)

• 14 Maart 2016 - 21:12

Sylvia Donders:

He Dorine en Steven, goed van jullie te horen en te delen in wat jullie meemaken, bedankt!
    Be blessed!