Tussen twee werelden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dorine Sommer - WaarBenJij.nu Tussen twee werelden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dorine Sommer - WaarBenJij.nu

Tussen twee werelden

Door: dorine91

Blijf op de hoogte en volg Dorine

28 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

De wekker gaat, het is 5.30. Met een wazig hoofd vervul ik m’n ochtendroutine en stap ik in m’n auto. Ja, nog steeds dezelfde auto die een paar deuken en krassen rijk is. Het is zo’n ochtend waarbij je denkt: misschien moet ik maar gewoon doen alsof de wekker niet gaat, alsof ik nergens naartoe moet, en alsof ik gewoon een vrije dag heb. En met die optimistische attitude zet ik de auto in z’n achteruit. Vol zelfvertrouwen, ik ben immers na 3 weken links rijden toch wel écht goed bezig, rij ik tegen een muur aan. Olé. De dag kan niet meer stuk. [de auto wel].

Toen ik het vehikel in z’n vooruit zette ben ik er vandoor gegaan, hopend dat de auto onderweg niet uit elkaar zou vallen. Volledig afhankelijk van mijn GPS reed ik naar Salvoskop, een heel arm gedeelte van de stad. Daar kwam ik aan bij POP-UP, een project dat zich op allerlei vlakken inzet voor de kansarme delen van de bevolking. Vanaf 5 maart ga ik daar drie weken actief zijn in het “Life Skills Program”.

Ik ga meelopen met Elwien, een fantastische vrouw die bij POP-UP werkt als pastoraal counselor, maar ook Bijbelonderwijs geeft. Mooi werk. Gisteren werd ik gelijk uitgenodigd om bij een paar counseling sessies te zitten. Terwijl ik nog steeds dacht dat míjn begin van de dag beroerd was, kwam het eerste meisje binnen. De verhalen die ik daar hoorde klonken onwerkelijk, zo heftig waren ze. Het blijft verbazingwekkend om te zien dat er twee verschillende werelden in één stad verenigd zijn.

Zaterdagavond zat ik samen met mijn huisgenootje in een bioscoop die je ook in Nederland zou kunnen hebben, en maandagochtend rij ik langs een sloppenwijk die er nog beroerder uitziet dan de meeste townships hier. Het ene deel van de bevolking woont in mooie huizen, heeft een smartphone, een laptop en natúúrlijk een eigen auto. Het andere deel van de bevolking heeft nog nooit met een computer gewerkt, en moet zowaar les krijgen in het aanzetten van een pc. Het voelt allemaal heel onwerkelijk.

Ik zie ernaar uit om vanaf volgende week betrokken te zijn bij POP-UP, daar wacht me weer een heel andere werkomgeving.

Gods zegen!


  • 28 Februari 2012 - 08:38

    Christel:

    Klinkt mooi! Succes lieve Dorini!

  • 29 Februari 2012 - 14:41

    Ewoud:

    Wat voor auto heb je eigenlijk?? (foto!)

  • 03 Maart 2012 - 11:41

    Yvonne:

    He Dorine,

    Misschien was een botsautootje handiger geweest? Maar je slaat je er moedig door heen! Ben heel benieuwd naar de komende drie weken, heel veel zegen!
    Liefs van ons allemaal hier aan de rivierdijk :)

  • 03 Maart 2012 - 11:41

    Yvonne:

    He Dorine,

    Misschien was een botsautootje handiger geweest? Maar je slaat je er moedig door heen! Ben heel benieuwd naar de komende drie weken, heel veel zegen!
    Liefs van ons allemaal hier aan de rivierdijk :)

  • 03 Maart 2012 - 11:41

    Yvonne:

    He Dorine,

    Misschien was een botsautootje handiger geweest? Maar je slaat je er moedig door heen! Ben heel benieuwd naar de komende drie weken, heel veel zegen!
    Liefs van ons allemaal hier aan de rivierdijk :)

  • 03 Maart 2012 - 21:44

    Lilian:

    Hee Dorine!

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Wat geweldig om dat allemaal mee te maken (afgezien van de problemen met de auto ;) ), maar ook erg bizar om zulke grote verschillen te zien. Als we een date hebben kunnen we live genieten van je verhalen. Geniet er van!

    Liefs, Lilian

  • 08 Maart 2012 - 00:28

    Gijsbert:

    Schotland, pff. Misschien moet je ook maar blij zijn dat het niet NL geworden is. Was dat hier gebeurd, dan nam iedereen of kaas, of een prostituee mee...
    Veel succes! We spreken nog wel eens...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

11 April 2012

Last but not Least

01 April 2012

2 weeks to go

26 Maart 2012

Zomertijd

20 Maart 2012

back to brooklyn

07 Maart 2012

On the other side of town
Dorine

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 11610

Voorgaande reizen:

05 Februari 2012 - 17 April 2012

Zuid Afrika

01 Februari 2016 - 30 November -0001

Kenia 2016

Landen bezocht: